ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (53)

Πώς Αντιμετωπίζουμε το Θυμό του Συντρόφου μας

AngerManagement

Η σοφία του Θεού που βρίσκεται μέσα στην Αγία Γραφή έχει λύσεις για όλα τα προβλήματα. Έτσι, ο Λόγος του Θεού μάς συστήνει και μας συμβουλεύει πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε το θυμό του συντρόφου μας. Το Βιβλίο των Παροιμιών, που το έγραψε ο σοφός Βασιλιάς Σολομών, είναι γεμάτο με σωστές παρατηρήσεις για το πώς πρέπει να απαντάμε σωστά στο σύντροφο της ζωής μας. Στο Βιβλίο, λοιπόν, αυτό διαβάζουμε: «Η γλυκεία απόκριση καταπραΰνει θυμό, αλλ’ ο λυπηρός λόγος διεγείρει οργή» (Παροιμ. 15:1). Όσες φορές απαντήσαμε γλυκά στο θυμό του συντρόφου μας, καταφέραμε και τον καταπραΰναμε και μάλιστα του δώσαμε να καταλάβει τι συμβαίνει. Αντίθετα, όσες φορές μιλήσαμε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να πληγώσουμε το σύντροφό μας, δημιουργήσαμε θυμό και διαμάχες.

Όλοι μας γνωρίζουμε ότι όταν θυμώνουμε, τότε δεν ξέρουμε τι λέμε και τι κάνουμε. Η Αγία Γραφή λέει πάνω σ’ αυτό: «Ο μακρόθυμος έχει μεγάλη φρόνηση, ο δε οξύθυμος ανεγείρει την αφροσύνη αυτού» (Παροιμ. 14:29). Η σοφία και η φρόνηση του ανθρώπου φαίνονται στην υπομονή που δείχνει ο σοφός σύντροφος, που εμφανίζεται σαν να είναι και το «θύμα» στην εν λόγω περίσταση. Όμως, η υπομονή αυτή, που βέβαια είναι πράξη μακροθυμίας και όχι ηττοπάθειας, δεν κρύβει μόνο τις ελλείψεις μας σε γνώση και σοφία, αλλά και μας παρουσιάζει ως σοφούς συντρόφους.

Ο άνθρωπος που μιλά με θυμό, λέει πολλά περιττά και άσχημα λόγια που δημιουργούν πληγές στο σύντροφό του αλλά και στον ίδιο του τον εαυτό, με αποτέλεσμα να τον αναγκάζει να ζητά συγνώμη γι’ αυτά που λέει. Έτσι, πάλι ο σοφός Παροιμιαστής λέει: «Ο άφρων εκθέτει όλη του την ψυχή» (Παροιμ. 29:11). Στο θυμό επάνω αποκαλύπτουμε τον πραγματικό εσωτερικό μας κόσμο, τις κρυφές μας σκέψεις, τα σχέδιά μας και ιδιαίτερα όλα τα αρνητικά που μας εκθέτουν ανεπανόρθωτα. Η δύναμη να κρατηθούμε και να μην απαντήσουμε σε οποιαδήποτε πρόκληση του αγαπητού μας προσώπου, μας κάνει να διατηρήσουμε την οικογενειακή μας γαλήνη.

Ο άνθρωπος του Θεού έχει μέσα του το Άγιο Πνεύμα, το Τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που του δίνει τη δύναμη να ζει και να μιλά σωστά. Αν έχουμε πρόβλημα με το θυμό, ας ζητάμε τη δύναμή Του και ιδιαίτερα κατά τις δύσκολες στιγμές της οργής και του θυμού. Όταν πάλι παραφερθούμε, ας έχουμε την ειλικρίνεια και την ταπείνωση να ζητάμε συγγνώμη από τον άλλον που αδικήσαμε και πληγώσαμε. Γιατί ας μη ξεχνάμε, κανένας μας δεν είναι τέλειος ούτε αναμάρτητος, παρά μόνον ο Χριστός.

Μιχάλης Κανταρτζής

Ο Σκοπός Του Γάμου

Ο σκοπός του γάμου είναι διττός: Η αλληλοβοήθεια των συζύγων, η ολοκλήρωση του ενός δια του άλλου και η διαδοχή και διαιώνιση του ανθρωπίνου γένους. Το ότι αποκλειστικός σκοπός του γάμου δεν είναι μόνον η παιδοποιΐα, συνάγεται από τη διδασκαλία της Αγίας Γραφής: «Δεν είναι καλό να είναι ο άνθρωπος μόνος. Θα του φτιάξω έναν σύντροφο όμοιον μ’ αυτόν».

Το καινούργιο ζευγάρι

wedding cana large

Mερικοί νομίζουν ότι ο γάμος τελειώνει στην Εκκλησία. Η αλήθεια όμως είναι ότι ο γάμος αρχίζει στην Εκκλησία. Ο πραγματικός γάμος αρχίζει από τη στιγμή που το ζευγάρι θα μείνει μόνο του, ο ένας απέναντι στον άλλο.

Στην Παλαιά Διαθήκη, όταν ένας νέος παντρευόταν, έμενε στο σπίτι μαζί με τη γυναίκα του για ένα ολόκληρο χρόνο, χωρίς να έχει την υποχρέωση ο άντρας να υπηρετήσει την πατρίδα του σε περίπτωση πολέμου. Συγκεκριμένα, ο Μωσαϊκός Νόμος όριζε ότι εάν ένας νέος παντρευτεί, δεν θα πήγαινε στον πόλεμο και δεν θα έχει καμμιά ευθύνη, αλλά θα ήταν ελεύθερος στο σπίτι για να ευχαριστήσει τη γυναίκα του επί ένα χρόνο (Δευτ. 24:5).

Στην εποχή μας ο γάμος ίσως να είναι η μοναδική περίοδος της ζωής που μερικά ζευγάρια δίνουν αμοιβαίες υποσχέσεις και μετά πέφτουν με τα μούτρα ο καθένας στη δική του ρουτίνα εργασίας και ευθυνών. Πόσο καλό θα είναι να έχουν ένα χρονικό διάστημα όπου κανένα τρίτο πρόσωπο δεν θα υπάρχει στη ζωή τους. Το χρονικό αυτό διάστημα θα τους βοηθούσε να γνωριστούν σε βάθος και να προσαρμοστούν καλλίτερα ο ένας με τον άλλον. Πόσες δυσκολίες, ψυχικά τραύματα και μοιραία λάθη δεν θα αποφεύγονταν αν είχε την ευκαιρία το ζευγάρι να εδραιώσει τη σχέση του και να αντιμετωπίσει τη ζωή πιο ρεαλιστικά και πιο ώριμα χωρίς την παρεμβολή τρίτων προσώπων.

Ο Χριστός μπορεί να γίνει ο καλύτερος τρόπος για βοηθήσει τους νιόπαντρους να σιγουρέψουν και να θεμελιώσουν τις σχέσεις τους μεταξύ τους, στηριζόμενοι σ’ Αυτόν, που είναι βράχος ακλόνητος. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Και μια γερή αρχή στο γάμο, οπωσδήποτε θα βοηθούσε πάρα πολύ στις δυσκολίες που έρχονται μετά. Πολύτιμος χρόνος στο γάμο δίνεται ιδιαίτερα στην αρχή. Όταν γίνει μια καλή αρχή, τότε τα προβλήματα που θα έρθουν με τη γέννηση των παιδιών, θα μπορούν να αντιμετωπιστούν.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα νιόπαντρα ζευγάρια είναι οι γονείς τους που δεν μπορούν να καταλάβουν ότι τα παιδιά τους πρέπει να αντιμετωπίζουν και να λύνουν τα προβλήματα μόνοι τους και μόνον μόνοι τους. Οι γονείς αυτό δεν το καταλαβαίνουν. Πιστεύουν ότι πρέπει να ανακατεύονται συνέχεια στις υποθέσεις των παιδιών τους. Ο ρόλος όμως που οι γονείς θα έπρεπε να έχουν είναι ο ρόλος του καλού συμβούλου, εάν και όταν ζητηθεί αυτό από τα παιδιά τους. Πολλά νιόπαντρα ζευγάρια γνωρίζουν ότι ο γονείς τους δεν θέλουν να καταλάβουν ότι τα παιδιά τους μεγάλωσαν και μπορούν μόνα τους να λύνουν τα προβλήματα τους. Οι ώριμοι γονείς το καταλαβαίνουν αυτό. Οι ανώριμοι συνεχίζουν να μπερδεύονται και να δημιουργούν προβλήματα, που μπορεί να καταλήγουν ακόμη και σε χωρισμούς.

Μιχάλης Κανταρτζής

Καλλιέργεια Ολοκληρωμένου Προσώπου
Στον Ελεύθερο Χρόνο

stnektariosbylogicon1

Για πολλούς παιδαγωγούς η αγάπη προς το παιδί αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο, ώστε να ξεκινήσει να μαθαίνει και να αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του. Μέσα στο κλίμα της εν Χριστώ αγάπης και ενθάρρυνσης της προσπάθειας ο Άγιος Νεκτάριος, «ο άγιος της αγάπης» εντόπισε την αρμονική σχέση σώματος και ψυχής, διότι η άσκηση του σώματος αφορά και την καλλιέργεια της ψυχής, πλάθοντας έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Αν από μικροί μαθαίνουμε να μην ικανοποιούμε τον εγωισμό μας, αλλά αντίθετα να χαιρόμαστε στην άθληση και στο παιχνίδι την παρουσία του άλλου, τον συναγωνισμό και την συνέργεια, θα μάθουμε πάντα να αγαπάμε τον άνθρωπο, να σεβόμαστε το πλάσμα, την εικόνα του Θεού.

Αντιλαμβανόμενοι ότι τα παιδιά μένουν στο σπίτι με τους γονείς περισσότερες ώρες, λόγω των περιοριστικών μέτρων και λόγω καλοκαιριού, οφείλουμε να σκεφτούμε τι χρειάζονται περισσότερο. Χρειάζονται περισσότερα εκπαιδευτικά παιχνίδια στον υπολογιστή και δραστηριότητες ή περισσότερη άσκηση και καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων;

Ο ελεύθερος χρόνος ξεκουράζει, ψυχαγωγεί και δίνει πληρότητα στον άνθρωπο, δεν σημαίνει σκόρπισμα του χρόνου. Κατά τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών διαφαίνονται οι αξίες τους και οι αρετές τους, ενώ συγχρόνως αποκαλύπτονται οι δυσκολίες και αδυναμίες τους. Για αυτό οι γονείς μαζί με τα παιδιά, με αγάπη και ελευθερία, σχεδιάζουν αυτόν τον πολύτιμο χρόνο. Ο άγιος Νεκτάριος συμβουλεύει σώμα και ψυχή να αναπτύσσουν τις δυνάμεις τους συμμετρικά, οι αθλητικές δραστηριότητες και το παιχνίδι είναι ο καλύτερος τρόπος ανάπτυξης.

(Χρυσή Ντουρανίδου, «Ο άγιος Νεκτάριος ως παιδαγωγός», σελ 239)

Πώς μας Βλέπουν τα Παιδιά μας

istasitongoneon

Τα παιδιά μας είναι οι δίκαιοι κριτές μας. Όταν τους ζητήσουμε να εκφραστούν με ειλικρίνεια για το πώς μας βλέπουν, θα πουν την αλήθεια. Γι’ αυτό, σαν σοφοί γονείς, θα πρέπει να προσέξουμε τι πιστεύουν τα παιδιά μας.

Τα παιδιά πιστεύουν ότι οι γονείς τους δεν είναι ειλικρινείς απέναντί τους και στο περιβάλλον τους. Άλλα συμβουλεύουν στα παιδιά να κάνουν και άλλα οι ίδιοι κάνουν. Όταν αποδειχθεί ότι κάποιος γονιός έχει κάνει κάποιο λάθος, ποτέ δεν το παραδέχεται, ενώ απαιτεί από το παιδί του να παραδεχτεί το λάθος του.

Πολλές φορές οι γονείς υπόσχονται κάτι στα παιδιά τους και δεν το κάνουν, είτε γιατί δεν το υποσχέθηκαν ειλικρινά, είτε γιατί το ξέχασαν. Οι γονείς πολλές φορές τιμωρούν τα παιδιά τους άδικα και για το παραμικρό. Όταν ιδιαίτερα είναι θυμωμένοι με κάτι άλλο, ξεσπούν στα παιδιά τους και τα τιμωρούν αδικαιολόγητα. Αυτό πληγώνει τα παιδιά γιατί, ενώ καταλαβαίνουν την αδικία που τους γίνεται, δεν μπορούν να αντιδράσουν και να βρουν το δίκιο τους.

Τα παιδιά επίσης, δίκαια παραπονιούνται ότι, ενώ οι γονείς τα συμβουλεύουν ότι τα χρήματα δεν είναι η πρώτη μεγάλη αξία της ζωής, αυτοί οι ίδιοι με τη διαγωγή τους δείχνουν ότι η πρώτη αξία είναι το χρήμα. Σε πολλές περιπτώσεις που οι γονείς συμβουλεύουν τα παιδιά τους να μην κουτσομπολεύουν τους άλλους, οι ίδιοι κουτσομπολεύουν χειρότερα. Το χειρότερο όμως απ’ όλα είναι ότι οι γονείς δεν επιτρέπουν στα παιδιά τους να παίρνουν αποφάσεις για τη δική τους παιδική ζωή, ούτε να κρατάνε κάποιο μυστικό. Πάντοτε και για όλα θέλουν να τα ελέγχουν, βάζοντας στο νου τους το κακό.

Οι παραπάνω αλήθειες έχουν προκύψει από ερωτήσεις που έχουν γίνει σε πολλά παιδιά. Οι σοφοί γονείς προσέχουν τις παρατηρήσεις αυτές των παιδιών και διορθώνονται. Ιδιαίτερα οι Χριστιανοί γονείς πρέπει να είναι πάντοτε ειλικρινείς και καθαροί με τα παιδιά τους. Τα παιδιά μας δεν απαιτούν να είμαστε άγιοι και αναμάρτητοι, αλλά να είμαστε τίμιοι και ειλικρινείς μαζί τους και με το περιβάλλον μας.

Ο Κύριος μας κάλεσε σε μια ζωή αγία και καθαρή, σε μια ζωή ανοιχτή, φανερή και ίδια σε όλες τις περιπτώσεις. Η επιθυμία και η προσευχή του Χριστιανού γονιού πρέπει να είναι: «Δοκίμασον με, Θεέ και γνώρισον την καρδίαν μου, εξέτασόν με και μάθε τους στοχασμούς μου και είδε αν υπάρχη εν εμοί οδός ανομίας και οδήγησον με εις την οδόν την αιώνιον» (Ψαλμός 139:23,24).

Μιχάλης Κανταρτζής

Σελίδα 1 από 11

Το Σύμβολον της Πίστεως

Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, ποιητήν ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων. Και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν, τον Υιόν του Θεού τον μονογενή, τον εκ του Πατρός γεννηθέντα προ πάντων των αιώνων. Φως εκ φωτός, Θεόν αληθινόν εκ Θεού αληθινού γεννηθέντα, ου ποιηθέντα, ομοούσιον τω Πατρί, δι' ου τα πάντα εγένετο. Τον δι' ημάς τους ανθρώπους και δια την ημετέραν σωτηρίαν κατελθόντα εκ των ουρανών, και σαρκωθέντα εκ Πνεύματος Αγίου, και Μαρίας της Παρθένου, και ενανθρωπήσαντα. Σταυρωθέντα τε υπέρ ημών επί Ποντίου Πιλάτου, και παθόντα, και ταφέντα. Και αναστάντα τη τρίτη ημέρα κατά τας Γραφάς. Και ανελθόνται εις τους ουρανούς, και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός. Και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης κρίναι ζώντας και νεκρούς, Ου της Βασιλείας ουκ έσται τέλος. Και εις το Πνεύμα το Αγιον, το Κύριον, το Ζωοποιόν, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν διά των Προφητών. Εις Μίαν, Αγία, Καθολικήν, και Αποστολικήν Εκκλησίαν. Ομολογώ έν Βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών. Προσδοκώ Ανάστασιν νεκρών, και ζωήν του μέλλοντος αιώνος. Αμήν.

Θα μας βρείτε

Σατωβριάνδου 31 - AΘHNA 104 31 1ος όροφος  (η είσοδος μας είναι διαφορετική της πολυκατοικίας)

Τηλέφωνο: 2105227726

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Top