Διάφορα (76)

Δύσκολα γίνεται κτήμα μας ο λόγος της αλήθειας που περιέχεται στην Αγία Γραφή. Και, καθώς αυτός είναι σύντομος και περιεκτικός, εύκολα χάνει κανείς, αν δεν προσέχει, το βαθύτερο νόημά του. Αυτό ακριβώς ισχύει και για τον ακόλουθο αγιογραφικό λόγο: «Πρόσεχε τον εαυτό σου, μην τυχόν κάποιος απόκρυφος λογισμός της ψυχής σου γίνει αμαρτία» (Δευτ. 15:9).

fwteinhΈνας ακόμη χρόνος πέρασε στην άβυσσο του παρελθόντος. Ανταλλάξαμε ευχές για τον καινούργιο χρόνο, ευχηθήκαμε κάθε καλό, υγεία, χαρά, πρόοδο. Άλλοι πάλι ευχήθηκαν ευλογημένη χρονιά με πνευματική και ηθική αλλαγή στη ζωή μας. Βέβαια αυτές οι τόσο απαραίτητες ευχές που δίνουν νόημα, σκοπό και ποιότητα στην καθημερινότητά μας από λίγους συνανθρώπους μας ακούστηκαν. Άραγε υπάρχει υγεία, όταν λείπει από τη ζωή μας η πίστη στο Θεό, η αγάπη στο συνάνθρωπό μας, η ανθρώπινη επικοινωνία κι όλα τα όμορφα συναισθήματα που δίνει η αγάπη;

StBasilapolytikiomesaΤην ακριβή ερμηνεία της θείας αυτής προσταγής μας αναπτύσσει σε μια υπέροχη ποιμαντική του ομιλία ο άγιος Βασίλειος ο Μέγας. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του, ο λόγος εις το Πρόσεχε σεαυτώ – ως «λόγο αξιοθαύμαστο και γεμάτο από κάθε σοφία» τον αξιολογεί ο όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός– είναι ο σπουδαιότερος ηθικός λόγος του και αποτελεί επιτομή της ορθόδοξης ανθρωπολογίας.

Ο άγιος ιεράρχης μας καλεί να μαζέψουμε τον νου μας από τη μάταιη περιπλάνηση στην κενότητα της κοσμικής ζωής και να τον στρέψουμε προσεκτικά στον εσωτερικό μας άνθρωπο, για να γνωρίσουμε τον πραγματικό μας εαυτό.

Τι είμαστε; Ποιοι είμαστε; Από πού ήρθαμε και πού πηγαίνουμε; Ποιος είναι ο αληθινός σκοπός της ζωής μας; Ποια τα κύρια και ποια τα δευτερεύοντα στοιχεία της υπάρξεώς μας; Τι επιθυμεί η ψυχή μας, με ποια αισθήματα ζει, σε ποια κατάσταση βρίσκεται;

« Τις γιορτές για να τις ζήσουμε, πρέπει να έχουμε το νου μας στις άγιες ημέρες και όχι στις δουλειές που έχουμε να κάνουμε τις άγιες ημέρες».

(Αγ. Παϊσίου, Λόγοι Α΄, σελ. 335)

Τα οφέλη της Νηστείας

Η νηστεία έχει τη δύναμη σε άλλον να καταστέλλει τις πυρώσεις και τις κινήσεις της σάρκας, σε άλλον να καταπραΰνει το θυμό, από άλλον να διώχνει τον ύπνο, σε άλλον να διεγείρει την προθυμίαν για το καλό, άλλου να καθαρίζει το νου και να τον ελευθερώνει από τους πονηρούς λογισμούς, άλλου να δαμάζει τη γλώσσα, να τη συγκρατεί και να μην την αφήνει καθόλου να λέει λόγια ανωφελή και άσχημα.

(Συμεών ο Νέος Θεολόγος)

Η ωριμότητα είναι ένα κομμάτι της ζωής μας. Είναι τα χρόνια που έρχονται με την πάροδο της ηλικίας. Άραγε έχουν αξία μόνο τα νιάτα; Οι μεγάλοι είναι άχρηστοι και περιττοί στην κοινωνία;

Η απάντηση εξαρτάται από τη θέση που παίρνει κανείς απέναντι στη ζωή. Πολλές φορές οι μεγάλοι έχουν μία περίεργη στάση και συμπεριφορά απέναντι στο καινούργιο που συναντούν. Καινούργιες γνώσεις παρουσιάζονται στην επιστήμη, στον τρόπο ζωής και σε άλλους τομείς. Ίσως να μην μπορούν οι μεγάλοι άνθρωποι να το καταλάβουν και οι αντιδράσεις τους να είναι αρνητικές και ασυνήθιστες. Συνηθίζουν να κάνουν κριτική σε όλα και πολλές φορές αρνητική.

Εκείνος όμως που παραδέχεται ότι τα χρόνια περνάνε και τα νιάτα φεύγουν, η στάση του απέναντι στη νέα περίοδο της ζωής του, είναι εντελώς διαφορετική. Όσο πιο λογικά αποδεχόμαστε την αλήθεια, τόσο πιο καθαρά θα δούμε το νόημα των ώριμων χρόνων της ζωής μας. Τα ώριμα χρόνια είναι και αυτά ζωή. Όσο κάποιος αποδεχτεί την ηλικία του, τόσο θα αλλάξει και τη σχέση προς τους νεότερους. Πιστεύει στις καινούργιες δυνάμεις, δεν κάνει κριτική για όλους και για όλα. Γίνεται διαλλακτικότερος, ακούει με προθυμία, με αγάπη και σταματά να κάνει τον «παντοδύναμο και παντογνώστη». Γεμάτος με εμπειρία από τη ζωή, ακούει τους συνανθρώπους του και όταν χρειάζεται, τους συμβουλεύει, μέσα από την πείρα που απέκτησε. Μαθαίνει να τους αγαπά και να ακούει με ενδιαφέρον τους νέους. Μεταφέρει στους νέους έναν πλούτο ζωής που δοκιμάστηκε στο καμίνι της πραγματικότητας, εμπειρία που εκ των πραγμάτων δεν έχουν ακόμα οι νέοι.

Πόσοι νέοι δεν ευγνωμονούν για την πείρα και τις γνώσεις που απέκτησαν κοντά στους ηλικιωμένους γονείς τους, που κανείς άλλος δεν θα μπορούσε να δώσει. Πόσες μανάδες δεν έδωσαν μια ζωή ολόκληρη, για να ολοκληρώσουν την αγωγή και την προκοπή των παιδιών τους και των εγγονών τους, χωρίς πολλές φορές να τους αναγνωρίζεται τίποτε.

Εκείνος που φτάνει στα ώριμα χρόνια δεν πρέπει να σκέπτεται πως δεν έχει πλέον μέλλον. Γιατί πώς θα μπορέσει αλλιώς να αντικρίσει την έκπληξη που λέγεται αιωνιότητα; Ο άνθρωπος που ζει μέσα στην έννοια της αιωνιότητας, είναι ζωντανός και στο χθες και στο σήμερα και ελπίζει και ζει την αιωνιότητα απ’ αυτή τη ζωή. Τα ώριμα χρόνια μπορούν με ελπίδα και πίστη στο Θεό να είναι χρήσιμα και γεμάτα δημιουργία.

Φωτεινή Ηλιοπούλου, Εκπαιδευτικός

Η Επίδραση της Γυναίκας

Δεν υπάρχει τίποτε άλλο ισχυρότερο από την ευλαβή και συνετή γυναίκα, στο να ρυθμίζει και να διαπλάσσει, σε όσα αυτή θέλει, την ψυχή του άντρα. Γιατί τότε ούτε τους φίλους, ούτε τους δασκάλους, ούτε τους άρχοντες θα ανεχτεί, όπως θ’ ανέχεται τον σύζυγο που θα τον παραινεί και θα τον συμβουλεύει (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος).

Να υπηρετείτε ο ένας τον άλλον με αγάπη. Γιατί όλος ο νόμος εκπληρώνεται με έναν λόγο, με το «να αγαπάς τον πλησίον σαν τον εαυτό σου»

Γαλάτ. 5:14

Σελίδα 5 από 16

Το Σύμβολον της Πίστεως

Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, ποιητήν ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων. Και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν, τον Υιόν του Θεού τον μονογενή, τον εκ του Πατρός γεννηθέντα προ πάντων των αιώνων. Φως εκ φωτός, Θεόν αληθινόν εκ Θεού αληθινού γεννηθέντα, ου ποιηθέντα, ομοούσιον τω Πατρί, δι' ου τα πάντα εγένετο. Τον δι' ημάς τους ανθρώπους και δια την ημετέραν σωτηρίαν κατελθόντα εκ των ουρανών, και σαρκωθέντα εκ Πνεύματος Αγίου, και Μαρίας της Παρθένου, και ενανθρωπήσαντα. Σταυρωθέντα τε υπέρ ημών επί Ποντίου Πιλάτου, και παθόντα, και ταφέντα. Και αναστάντα τη τρίτη ημέρα κατά τας Γραφάς. Και ανελθόνται εις τους ουρανούς, και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός. Και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης κρίναι ζώντας και νεκρούς, Ου της Βασιλείας ουκ έσται τέλος. Και εις το Πνεύμα το Αγιον, το Κύριον, το Ζωοποιόν, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν διά των Προφητών. Εις Μίαν, Αγία, Καθολικήν, και Αποστολικήν Εκκλησίαν. Ομολογώ έν Βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών. Προσδοκώ Ανάστασιν νεκρών, και ζωήν του μέλλοντος αιώνος. Αμήν.

Θα μας βρείτε

Σατωβριάνδου 31 - AΘHNA 104 31 1ος όροφος  (η είσοδος μας είναι διαφορετική της πολυκατοικίας)

Τηλέφωνο: 2105227726

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Top