Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2022
Αναζητώντας το αληθινό φως της ζωής
... Πού κατοικείς, Φως μου; Βλέπεις πως Σε αναζητώ με δάκρυα. Αν δεν εμφάνιζες Συ τον Εαυτό Σου σε μένα, δεν θα μπορούσα να Σε ζητώ τώρα όπως Σε ζητώ. Αλλά Συ ο ίδιος με αναζήτησες, εμέ τον αμαρτωλό και μου έδωσες να γνωρίσω την αγάπη Σου. Μ' άφησες να δω πως η αγάπη Σου για μας Σε οδήγησε στο Σταυρό και πέθανες μέσα σε πόνους για χάρη μας. Συ μου έδωσες να γνωρίσω πως η αγάπη Σου Σε κατέβασε από τους ουρανούς στη γη, ακόμη και στον Άδη, για να δούμε την δόξα Σου...
Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης
Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2022
Πανδοχείο είναι η Εκκλησία
Πανδοχείο για όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους, ιατρείο ψυχών και σωμάτων, τόπος ανανήψεως και αναρρώσεως είναι η αγία μας Εκκλησία.
Υπηρέτες και ιατροί είναι οι οικονόμοι των θείων Μυστηρίων, οι οποίοι με το λάδι της αγάπης και το κρασί της διδασκαλίας θεραπεύουν τα έλκη της αμαρτίας.
Οι πόρτες του πανδοχείου είναι για όλους ανοικτές.
Μάϊος - Ιούνιος 2022
Η Τόλμη Των Μυροφόρων
Τη δεύτερη Κυριακή μετά το Πάσχα γιορτάζουμε τις Μυροφόρες γυναίκες: η Μαρία Μαγδαληνή, η Μαρία του Ιακώβου, η Σαλώμη η κόρη του Ιωσήφ του Μνήστορος, η Ιωάννα η γυναίκα του Χουζά, η Μαρία η αδερφή του Λαζάρου, η αδερφή της η Μάρθα, η Μαρία η γυναίκα του Κλωπά και βεβαίως η Μητέρα του Κυρίου μας, η Θεοτόκος.
Αγόρασαν αρώματα για να έρθουν στον τάφο του Χριστού. Με μεγάλο φόβο έφτασαν στο μνήμα. Δεν γνώριζαν για την ανάσταση του Χριστού, αλλά άγγελος Κυρίου είπε σ’ αυτές ότι αναστήθηκε ο Χριστός. Ο άγγελος τους διώχνει το φόβο και τους λέει: «Μην τρομάζετε. Ψάχνετε για τον Ιησού από τη Ναζαρέτ, το σταυρωμένο. Αναστήθηκε. Δεν είναι εδώ. Να και το μέρος όπου τον είχαν βάλει. Πηγαίνετε τώρα και πείτε στους μαθητές του και στον Πέτρο: “πηγαίνει πριν από σας στην Γαλιλαία και σας περιμένει· εκεί θα τον δείτε, όπως σας το είπε”» (Μαρκ. 16:6-7).
Αυτό το μήνυμα της Αναστάσεως ήταν το πρώτο που άκουσαν οι Μυροφόρες. Είναι πολύ σημαντικό, γιατί, αν και γνώριζαν ότι μεγάλη κουστωδία υπήρχε στον τάφο, όμως αυτές αγνόησαν τα πάντα. Τίποτε δεν είχε τη δύναμη να σταματήσει τις Μυροφόρες. Δεν προβληματίστηκαν στο ερώτημα: «Τις αποκυλήσει ημίν τον λίθον»;
Και όμως οι γυναίκες αυτές το τόλμησαν. Αυτό το θάρρος και η τόλμη ξεπέρασαν τη λογική. Αγαπούσαν ιδιαίτερα τον Κύριό τους, καθώς και ο Κύριος αυτές. «Μαρία», λέει ο Κύριος. «Διδάσκαλε», απαντά η Μαρία. Πόσο με αυτό το «Διδάσκαλε» δείχνει η Μαρία το πνεύμα της ταπεινοφροσύνης, αλλά και της ελεύθερης υποταγής και προσχωρήσεώς της στη διδασκαλία του Ιησού; Διαδηλώνει με απλότητα την πίστη της στον Χριστό. Έχει πίστη μεγάλη στον Διδάσκαλο, γι’ αυτό και φυλάττει στην καρδιά της τους μαργαρίτες της διδασκαλίας του Κυρίου και είναι έτοιμη να τους μεταδώσει και σε άλλους.
Όταν ο Κύριος ήταν στη Γαλιλαία, τον ακολουθούσαν και τον διακονούσαν. Παρακολουθούσαν τη διδασκαλία Του, αλλά και την πορεία Του στο μαρτύριο. Και στο μαρτύριο του σταυρικού θανάτου παρακολουθούσαν από μακριά με καρδιά ραγισμένη από τον πόνο. Είχαν πειστεί για τη θεϊκή υπόσταση του Ιησού και πίστεψαν σ’ Αυτόν με εμπιστοσύνη, με διάθεση γνήσια και ειλικρινή.
Το μήνυμα της Ανάστασης του Κυρίου και η παρουσία του Αναστάντος Κυρίου αμείβει την τόλμη τους, την αφοσίωσή τους και την πίστη τους στον Σταυρωθέντα και τώρα Αναστάντα Ιησού. Επιχείρησαν κάτι πολύ τολμηρό πέρα από τη λογική. Πέτυχαν τη χαρά του πρώτου χαιρετισμού του αγγέλου μετά την Ανάσταση και την εμφάνιση του Χριστού. Εκτίμησε ο Χριστός τον φόβο, ένα τόσο ανθρώπινο συναίσθημα, εκτιμά όμως και την τόλμη, το θάρρος και την πίστη των γυναικών και τη διάθεσή τους να συμπαρίστανται σε κάθε δυσκολία, να αγαπούν με όλη τη δύναμη της καρδιάς τους, να θυσιάζονται για τους άλλους.
Οι Μυροφόρες γυναίκες έχουν παραμείνει διαχρονικά ως ένα σύμβολο τόλμης, αγάπης και πίστης στον Διδάσκαλό τους Ιησού και «δοχεία» της Χάριτός Του και της παρακαταθήκης των εντολών Του.
Φωτεινή Ηλιοπούλου, Εκπαιδευτικός Θεός
Μάρτιος - Απρίλιος 2022
Ερμηνεία Της Εικόνας Της Ανάστασης Του Κυρίου
Είναι εντυπωσιακό να δούμε την ερμηνεία της εικόνας της ανάστασης του Χριστού, μέσα από την παρακάτω περιγραφή.
Κάτω από τις συντετριμμένες πύλες του Άδη που έσπασε ο Χριστός, απεικονίζεται στο σκοτάδι του σπηλαίου ένας γέρος αναμαλλιασμένος, ή και γυμνός, δεμένος με αλυσίδες και έντρομος, είναι ο θάνατος ή ο Σατανάς. Μέσα στο σκοτάδι είναι πεταμένα και σκορπισμένα τα κλειδιά, οι σύρτες και οι μοχλοί του βασιλείου του Άδη (συνέτριψε πύλας χαλκάς και μοχλούς σιδηρούς συνέθλασε - Ψαλμ. 106,16)
Με μια δυνατή κίνηση των χεριών του αρπάζει στον Άδη τον Αδάμ και την Εύα, ταραγμένους, ως εκπροσώπους του ανθρωπίνου γένους. Είναι η ανατρεπτική συνάντηση των δύο Αδάμ που τώρα συμπίπτουν και συνταυτίζονται. Ανέβηκε στο σταυρό για να αναζητήσει αυτόν που χάθηκε και κατέβηκε στον Άδη λέγοντας: Έλα δική μου εικόνα και ομοιότης μου (Ύμνος αγίου Εφραίμ).
Οι ομάδες αριστερά και δεξιά παριστάνουν το δεύτερο σχέδιο, την ανθρωπότητα, τους ανθρώπους. Είναι οι δίκαιοι και οι προφήτες (Άβελ, Ενώχ, Ησαΐας). Αριστερά βρίσκονται οι βασιλείς Δαβίδ και Σολομών, προηγούνται από τον Πρόδρομο που εκφράζει τη χειρονομία μάρτυρα και προσδιορίζει το Σωτήρα, είναι πρόδρομος και στον Άδη. Όλοι αναγνωρίζουν το Σωτήρα, που κρατώντας το χέρι του Αδάμ ανέβηκε από τον Άδη, και όλοι οι άγιοι τον ακολούθησαν. Ο Χριστός δεν βγαίνει από τον τάφο, αλλά εκ νεκρών, βγαίνει από τον εξουθενωμένο Άδη σαν από ένα νυμφικό ανάκτορο...
Το Άγιο Πνεύμα εξαφανίζει τα σκοτάδια του θανάτου, το φόβο της Κρίσεως, το βαθύ χάσμα του Άδη. Το φως του μετασχηματίζει τη πασχαλινή νύχτα σε συμπόσιο χαράς, εορτή της συναντήσεως.
Ιανουάριος - Φεβρουάριος 2022
Πως Χωριζόμαστε Απ’ Τον Θεό
Τι Ηγουμένη Μόνικα, Ι.Μ. Αγίου Νεκταρίου Τρικόρφου, Φωκίδας
(Περίληψη από την ομιλία της στα «Δημήτρια» Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου
(Δήμος Αγίου Δημητρίου, Αθήνα) στις 16/10/2021)
Ο Χριστός έρχεται μέσα μας με την βάπτιση. Όμως, τα δικά μας θελήματα μας χωρίζουν απ’ Αυτόν.
Στον Παράδεισο μας έβαλε ο Θεός και είχαμε κοινωνία μαζί Του.
Το δικό μας θέλημα μας αποχώρισε από τον Θεό και βγήκαμε απ’ τον Παράδεισο.
Τώρα, ο Θεός έκανε κάτι το αδιανόητο. Έδωσε την δυνατότητα σ’ εμάς να μπαίνει με την βάπτιση μέσα μας. «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε.» Ήρθε δηλαδή σε μας, αντί εμείς να πάμε σ’ Αυτόν. «Η Βασιλεία του Θεού εντός ημών εστί.»
Απομένει, λοιπόν, εμείς να ενωθούμε μαζί Του, όταν θελήσουμε το δικό Του θέλημα, αφήνοντας στην άκρη το δικό μας θέλημα.
Με τον τρόπο αυτό, εμπιστευόμαστε ολόκληρη τη ζωή μας στα χέρια Του και το μόνο που κάνουμε είναι να Τον αγαπάμε, όπως το μικρό παιδί αγαπά την μαμά του και δεν άγχεται τι θα φάει, τι θα πιει, τι θα ντυθεί, διότι είναι απόλυτα σίγουρο ότι η μαμά θα φροντίσει για όλα.
Κάπως έτσι λειτουργεί και η σχέση με το Θεό, δια του Ιησού Χριστού που ήρθε μέσα μας με τη βάπτιση. Αν συνεχίζω τα δικά μου «θέλω» είναι σαν να βάζω στην άκρη τον Χριστό, μάλιστα λέγοντάς Του: «Εσύ μη μιλάς. Εγώ ξέρω. Εγώ αυτό θέλω». Και έτσι χωριζόμαστε από τον Χριστό και έρχονται ένα σωρό προβλήματα στη ζωή μας, που μάλιστα είναι και άλυτα, διότι η αιτία τους δεν είναι κάποια σωματική βλάβη κ.λπ., αλλά ο αποχωρισμός μας από τον Θεό.
Ειρήνη, λοιπόν, με το Θεό σημαίνει «γεννηθήτω το θέλημα Σου» και ΟΧΙ το θέλημά μου.